Sitede Ara

Suyun Faydaları ve Diyetteki Önemi

{%= Faq.Title %}

Vücudumuzun ortalama %60’ı sudan oluşmaktadır. Bebeklerde bu daha fazla oranda ama yetişkinlerde ve yaşlılık döneminde git gide azalmaktadır. Günlük kilogram başına yaklaşık otuz mililitre su tüketilmesi gerekmektedir. Çünkü her kişinin aynı miktarda su tüketmesi çok da sağlıklı değildir. Kilo artışlarında kişilerin tüketmesi gereken su miktarı da artmaktadır. 

Susuzluğun Belirtileri Nelerdir?

  • Yorgunluk
  • Uykusuzluk
  • Baş ağrısı
  • Sık acıkma

Genellikle su içmeyen kişilerin kas kaybı daha fazla olmaktadır. Aynı zamanda ciltte kırışıklıkların daha fazla olduğu da görülmektedir. Yeterli miktarda tüketilen su diyet esnasında yorgunluğun ve kas kayıplarının engellenmesine yardımcı olmaktadır. Bununla birlikte kişilerin diyete daha fazla adapte olmasını sağlamaktadır. Çay ve kahve tüketimi fazla olan kişilerde su tüketiminin az olduğu gözlenebilmektedir. Burada önemli olan nokta içilen her çay ve kahve başına muhakkak bir iki bardak su tüketilmesidir. Vücut kafeini atabilmek için su kullanmaktadır. Su atımı olduğu için vücudun ihtiyaç duyduğu su miktarını tekrar almak adına suyu bir miktar daha fazla almak gerekmektedir. Eğer yeterli miktarda su tüketilmezse içeriye az su akışı olduğu için bu sefer vücut suyu tuttuğu için ödem oluşabilmektedir. Bu nedenle kahve veya çay tüketimi çok olan kişilerin su miktarını artırmaları gerekmektedir.

Su tüketiminde bir diğer önemli husus ise suyun ne zaman ve hangi ölçüde içileceğidir. Diyet yapan bazı kişiler sabah bir litre su içip aralarda pek su tüketmeden kalan miktarı akşam tüketebilmektedir. Bu yanlış ve yapılmaması gereken bir durumdur. Çünkü vücut gün içinde sıvı kaybına uğramış gibi hareket edebilmektedir. Bu nedenle su gün içinde belli zaman dilimlerine yayılarak tüketilmelidir. 

Su Hangi Öğünlerde Ne Kadar Tüketilmelidir?

Bu konu hakkında bilimsel bir veri bulunmasa da bazı görüşler vardır. Yemekten önce içildiğinde mide asidini biraz etkilediği, mide asidi içeriğini azalttığına yönelik veya yemek arasında içildiğinde mideyi çok fazla şişirdiğine, yemek yemeye engel olduğuna ait görüşler bulunmaktadır. Şahsi görüşüm suyun yemek arasında ya da hemen sonrasında değil de bir iki saat ardından içilmesidir. Diyet esnasında su tüketimi az olduğu zaman genellikle yağ kaybı da az olmaktadır. Örneğin kilo verme döneminde kişi iki haftalık bir diyet yaptı İki hafta sonra tekrar geldiğinde, kilo verimi azaldıysa, yağ kaybı azaldıysa kişinin su tüketimini yeterli miktarda yapmadığı görülmektedir. Yetersiz su içimi hem kas kaybına hem de yağdan verimin azalmasına neden olmaktadır. Bu nedenle su tüketimi diyet esnasında bu anlamda önemlidir.

Ramazan döneminde genellikle en fazla karşılaşılan sorunlardan biri de kabızlık ve hazımsızlıktır. Su burada oldukça önemli bir konuma sahiptir. Gün içinde oruç nedeniyle tüketilemeyen suyu iki öğüne bölmek durumundayız. Akşam orucu açtıktan sonra muhakkak su tüketiminin olması gerekmektedir. Bunun için de ben her zaman şunu önermekteyim. Sahurdan en az bir saat önce kalkıp yemek yedikten sonra ezana kadar olan dönemde bir azar azar su içilmesi gerekmektedir. Akşam iftardan yarım saat sonra başlayarak muhakkak yatana kadar su tüketilmelidir. Ramazanda kabızlık şikayeti bulunan kişiler genellikle suyu az tüketenlerdir. Diğer yandan yenilen besinlerde de su bulunmaktadır. Bu nedenle sebze ve meyve tüketimine de özen gösterilmelidir. Kaynaklarda ortalama beş litreye kadar herhangi bir problem olmadığı söylenmekte. Anca burada suyu aşırı tüketmemeye de özen gösterilmelidir. Aşırı su tüketimi böbreklerde sıkıntı oluşturarak böbrek zehirlenmesine neden olabilmektedir. 

Eğer idrar rengi açık ise su tüketmenize o an gerek yoktur. Ama renk koyulaşırsa ya da kahverengiye doğru gidiyorsa o gün yeterli su içilmediğinin işaretidir. Şok diyetler doğal olarak kişilere uygun olmamaktadır. Kişi diyet yapmadan, şok diyet tarzında bir diyet yaptığında otomatik olarak kas ve su kaybı yaşayabilmektedir. Haliyle normal beslenme alışkanlıklarına geri dönüldüğünde kas kaybı tekrardan vücutta hızlı bir şekilde toparlandığı ve iştah da arttığı için kilo artışına bile neden olmaktadır. Sağlıklı bir hayat için muhakkak günlük kilogram başına otuz, otuz beş mililitre su tüketmeniz gerekmektedir.

Medipol Üniversitesi Esenler Hastanesi
Diyetisyen Canel Öner Sayar
Beslenme ve Diyet Uzmanı
29 Mart 2022