A' Dan Z' Ye Sağlık

Tıkayıcı Uyku Apne Sendromu (OSAS)

 HORLUYOR MUSUNUZ?
 UYKUDA NEFESİNİZ DURUYOR MU?
 UYKUDA BOĞULUR GİBİ OLUYOR MUSUNUZ?
 NEFES DARLIĞI HİSSİYLE UYANIYOR MUSUNUZ?
 UYKUNUZU ALAMADAN MI UYANIYORSUNUZ?
 SABAHLARI AĞIZ KURULUĞU, BOĞAZINIZDA RAHATSIZLIK HİSSEDİYOR MUSUNUZ?
 GECE SIK TUVALETE GİDİYOR MUSUNUZ?
 GÜN İÇİNDE UYKUNUZ GELİYOR MU?
 SÜREKLİ YORGUN MU HİSSEDİYORSUNUZ?
 KONSANTRASYON GÜÇLÜĞÜ ÇEKİYOR MUSUNUZ?

DİKKAT!
TIKAYICI UYKU APNE SENDROMU (OSAS) HASTASI OLABİLİRSİNİZ…

UYKU APNE SENDROMU
Uykuda aşırı horlama, yeterli ve rahat soluyamama, hatta zaman zaman nefes durması sonucu ortaya çıkan bir hastalıktır. Yaklaşık her 100 kişiden 5-9'unda uykuda nefes durması görülür.

HORLAMA (UYKU APNE SENDROMU) CİDDİ SAĞLIK PROBLEMLERİNE
YOL AÇABİLMEKTEDİR
• Unutkanlık, dikkat eksikliği
• Yüksek tansiyon
• Kalp krizi
• Kalp ritm bozukluğu
• Beyin damarında tıkanıklık sonucu felç
• Şeker hastalığı kontrolünün zorlaşması
• Cinsel performansta azalma
• Araba kullanırken veya dikkat gerektiren iş yaparken uyuklama sonucunda trafik ve iş kazaları

UYKU APNE SENDROMU KİMLERDE SIK GÖRÜLÜR?
• Erkeklerde ( menopoz sonrası eşitlenir)‏
• İleri yaşlarda (40-60)
• Kilo fazlalığı olanlarda
• Boyun çevresi kalın olanlarda
• Sigara içenlerde
• Alkol kullananlarda
• Sakinleştirici, antidepresan, uyku ilacı vb. kullananlarda
• Burun veya boğazında nefes almayı zorlaştırıcı bir durum bulunanlarda (burun kemiği eğriliği, iri bademcik ve adenoid vb.)

UYKU APNE SENDROMU TANISI NASIL KONUR?
• Uyku laboratuarında bir gece uyku çalışması (polisomnografi) yapılarak tanı konur.
• Uyku çalışması (polisomnografi) sırasında vücudunuza yapıştırılan elektrotlar sayesinde uyku durumunuzu ve nefes alışverişinizi, kalbinizin ritmini, kan oksijen düzeyinizi izleyen cihazlar sayesinde uykunuzda gelişen anormallikler izlenir.
• Özel olarak geliştirilmiş bilgisayar programları kullanılarak elde edilen veriler analiz edilir ve bir yandan tanı konurken bir yandan da tedavi seçenekleri belirlenir.

UYKU APNE SENDROMU NASIL TEDAVİ EDİLİR?
• Kilo vermek yarar sağlayabilir.
• Akşam saatlerinde alkol alınmamalıdır.
• Uyku ilacı kullanılıyorsa uykuda solunumu etkilemeyenler kullanılmalıdır.
• Cerrahi olarak düzeltilebilecek bozukluklar tedavi edilir.
• Uyurken horlamayı azaltıcı pozisyon alınır.
• Ağız içi cihazlar denenebilir.
• Uykuda havayolunu açık tutan hava basıncı uygulaması (CPAP) yapılabilir.

KALİTELİ BİR UYKU İÇİN
 DİNÇ VE SAĞLIKLI HİSSETMEYE YETECEK KADAR UYUYUNUZ.
 UYKU ZAMANINI DÜZENLİ TUTMAYA ÇALIŞINIZ, HAFTA SONLARI DA DAHİL OLMAK ÜZERE HER SABAH AYNI SAATTE UYANINIZ.
 UYUMAK İÇİN AŞIRI EFOR SARFETMEYİNİZ. UYKUNUZ GELDİĞİNDE YATAĞINIZA GİDİP, 20 DAKİKA İÇİNDE UYUYAMADIĞINIZ TAKDİRDE YATAĞINIZDAN ÇIKIP BAŞKA BİR ODAYA GEÇİNİZ. SADECE UYKUNUZ GELDİĞİNDE TEKRAR YATAĞINIZA GERİ DÖNÜNÜZ.
 TERCİHEN YATAĞA GİTMEDEN 4-5 SAAT ÖNCE SABAH VEYA ÖĞLEDEN SONRADÜZENLİ EGZERSİZ YAPINIZ.
 ÖĞLE YEMEĞİNDEN SONRA YATINCAYA KADAR KAFEİNLİ İÇECEKLERDEN UZAK DURUNUZ.
 ALKOL -ÖZELLİKLE YATMAYA YAKIN SAATLERDE- KULLANMAYINIZ.
 SİGARA İÇMEYİNİZ, BIRAKAMIYORSAK GECELERİ İÇMEYİNİZ.
 AÇ OLARAK UYUMAYINIZ HAFİF ŞEKİLDE ATIŞTIRINIZ.
 YATAK ODASINDAKİ SES, ISI, IŞIK GİBİ UYKUNUZU ETKİLEYECEK ÇEVRESEL FAKTÖRLERİ UYGUN HALE GETİRİNİZ.
 ENDİŞE VE SIKINTILARINIZI GECE YATAĞINIZDA DÜŞÜNMEYİNİZ.
 YATAĞINIZI ÖZELLİKLE UYUMAK İÇİN KULLANINIZ, YATAĞINIZDA KİTAP OKUMAYINIZ, TELEVİZYON SEYRETMEYİNİZ.
 GÜN BOYUNCA KESTİRMEYİNİZ, UYUKLAMAYINIZ.